Saturday, June 4, 2011

Alhamdulillah

(Petikan dari nukilan Kak Ada...sorry..tapi saya suka sangat)

Allah…

Betapa hari ini apa yang kudapat adalah semata-mata KURNIAAN dari-Mu. Andai dihitung nilai usahaku, mungkin tidak layak aku mendapat nikmat sebanyak ini. Aku pernah di’reject’ semua universiti, tapi Engkau menghadiahkan ‘offer’ universiti ini pada malam itu.

Aku menangis lepas PMR, rase macam dah susah nak dapat A satu paper, tapi Engkau menghadiahkan hadiah yang tak pernah aku sangka akan dapat.

Belum dikira sudah berapa kali Engkau selamatkan aku di saat aku berjalan seorang pulang ke rumah, dalam keadaan takut jalan sorang-sorang. Berapa kali Engkau beri aku ketenangan saat aku sedih, takut, rasa macam takde harapan.

Berapa kali Engkau ilhamkan banyak perkara, dalam exam, dalam menyelesaikan masalah, bagi jalan keluar

Sesat, ada orang tolong guide. Takde duit, ade kawan tolong. Nangis, ade orang pujuk.

Nikmat ukhuwah yang dirasakan hari ini. Nikmat orang lain menyayangi kita, doakan kita.

Nikmat boleh makan, minum, bercakap, melihat.

Allah, malu. Malu sangat nak mintak lagi kerana kami sebenarnya jarang sangat bersyukur. Kami suka melihat pada apa yang tiada, melupakan apa yang kami ada. Tapi Allah, kami menebalkan muka, dengan air mata yang menjadi saksi. Kami lemah, Kami memerlukan-Mu, memerlukan bantuan-Mu saat ini.

Kabulkanlah permintaan kami, doa kami, doa sahabat-sahabat kami…Berilah yang terbaik buat kami, berilah kami hati yang redha untuk menerima segala ketentuan-Mu.

“Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai orang yang sombong dan membanggakan diri.”(Al-Hadiid:22&23)

Sebenarnya kagum dengan dia. Besar sungguh ujian yang diterima-Nya. Tapi dia mengucap “Alhamdulillah ‘ala kulli haal

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat.”(Ibraahiim:7)

Alhamdulillah, Allah masih beri peluang untuk kita study. Insya Allah, jom Tera Giga kan usaha kita. Moga Allah bantu kita di sepanjang perjalanan. Allah, mudahkan urusan kami. Insha Allah, akan kami pulangkan nikmat yang telah Engkau berikan ini…

p/s:Jika saya lupa, ingatkan saya ye~

Yang lemah lagi dhaif,

Ada, Aberdeen

No comments:

Post a Comment